هوشمند سازی خط تولید چیست؟

پیشرفت تکنولوژی در سال‌های اخیر باعث شده تا صنایع مختلف تحت تأثیر آن قرار بگیرند. یکی از این صنایع، صنعت تولید است. خط تولید هوشمند یعنی استفاده از تجهیزات و ابزارهای هوشمند و مبتنی بر جدیدترین تکنولوژی‌های دنیا در خط تولید که باعث بهینه‌سازی روند تولید محصولات و بهبود کیفیت و کمیت محصولات تولیدشده می‌شود. هوشمند سازی  خط تولید از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود که می‌توان به ساخت محیط لازم برای خط تولید، برنامه‌ریزی و ایجاد محیط کنترلی، پیاده‌سازی مفاهیم PPC و … اشاره کرد.

هوشمند سازی  و اهمیت آن در صنایع

هوشمند سازی  به استفاده از تکنولوژی‌ها و ابزارهای جدید در راستای بهبود فرایندهای مختلف می‌گویند. تکنولوژی‌‌های مختلف هوشمند که در حوزه‌های مختلف مانند اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و… وجود دارند، باعث خودکار شدن عملیات مختلف در صنایع می‌شوند و عملکرد را بهتر می‌کنند. از مهم‌ترین کاربردهای هوشمند سازی  می‌توان به ایجاد خط تولید هوشمند اشاره کرد که منجر به بهینه شدن فرایند تولید می‌شود. هوشمند سازی نه‌تنها عملکرد را بهینه می‌کند؛ که به کاهش هزینه‌ها، کاهش مصرف انرژی، ارتقا سطح زندگی، شتاب بخشیدن به اجرای دقیق عملیات و … کمک زیادی می‌کند.

مزایای هوشمند سازی  خط تولید

خط تولید هوشمند از جهات مختلف برای صنعت تولید و کارخانه‌ها مفید است.

مهم‌ترین مزایای هوشمند سازی  خط تولید:

حل سریع‌ مشکلات

استفاده از تجهیزات هوشمند در خط تولید، منجر خواهد شد تا روند تشخیص و حل مشکلات با سرعت بالاتری انجام گیرد. سنسورهای استفاده شده در خط تولید، می‌توانند با سرعت بالایی مشکلات را شناسایی و آن‌ها را برطرف کرده.

گزارش‌گیری راحت‌

مزیت دیگر و مهم هوشمند سازی خط تولید گزارش‌گیری سریع‌تر و با دقت بالاتر از روند تولید است. این موضوع اطلاعات خوبی در خصوص روند تولید ارائه می‌کند و از طرفی دیگر بینشی کامل درباره روند تولید ایجاد می‌شود.

امنیت بیشتر

به دلیل استفاده از تکنولوژی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در خط تولید، انتظار می‌رود که امنیت خطوط تولید افزایش پیدا کنند. بنابراین دیگر به نگرانی درباره امنیت کارکنان و نیروی انسانی نیازی نیست؛ زیرا در صورت بروز هرگونه خطر، سیستم‌های هشداردهنده آلارم‌های لازم را نمایش می‌دهند.

بهبود کیفیت محصولات

با توجه به دقت بالای تکنولوژی‌های هوشمند، می‌توان انتظار افزایش کیفیت محصولات تولیدی را داشت. کنترل دقیق مواد اولیه، دقت بالاتر تجهیزات هوشمند نسبت به نیروی انسانی، کنترل روند تولید و … همه از جمله عواملی هستند که روی کیفیت محصولات در خط تولید هوشمند تاثیرگذار خواهند بود.

زمان تحویل مطمئن

یک موضوع مهم در کارخانه، زمان تحویل محصولات است. با هوشمند سازی عملیات خط تولید تا حد زیادی نسبت به تحویل به‌موقع محصولات می‌توان اطمینان داشت. این موضوع در زنجیره تأمین نیز اهمیت بالایی دارد.

کاهش خطای انسانی

از مهم‌ترین مزایای استفاده از هوشمند سازی خط تولید در کارخانه‌ها این است که خطای انسانی در فرایند تولید تا حد بسیار زیادی کاهش خواهد یافت.

کاهش مصرف انرژی

از نکات بسیار مهم برای کارخانه‌ها مصرف انرژی است؛ زیرا بالا بودن مصرف انرژی منجر به هزینه زیاد برای کارخانه و خط تولید می‌شود. با هوشمند سازی خط تولید می‌توان مصرف انرژی را نیز مدیریت کرد.

چطور خط تولید هوشمند داشته باشیم؟

چطور خط تولید هوشمند داشته باشیم؟

راهکارهای مختلفی برای ایجاد خط تولید هوشمند موجود است که از جمله آن‌ها می‌توان موارد زیر را ذکر کرد:

ایجاد یک خط تولید پویا که اجازه می‌دهد تا عملیات به شکل ساده‌تری انجام شده و انعطاف‌پذیری بیشتری در محیط وجود ایجاد شود.

استفاده از یک سیستم منابع سازمانی که به‌عنوان یک پایگاه اطلاعاتی یکپارچه کار کند. ازآنجایی‌که داده‌های حجیم به‌عنوان سوخت خطوط تولید هوشمند هستند؛ کارخانه‌ها باید به دنبال راهی برای تجزیه‌وتحلیل داده‌های خط تولید بوده که این سیستم منابع سازمانی می‌تواند این کار را به بهترین نحو مدیریت کند.

اضافه کردن فناوری‌ها و تکنولوژی‌های متحول‌کننده در صنعت تولید مانند اکوسیستم‌های اطلاعاتی و ارتباطی جدید از دیگر راهکارهای هوشمند سازی خط تولید محسوب می‌شود.

برنامه‌ریزی و کنترل تولید که به اختصار PPC نیز نامیده می‌شود از دیگر راهکارها در این زمینه به شمار می‌آید.PPC  در واقع از جمله چهارچوب‌های سلسله مراتبی است که عناصر مختلف را با جزئیات کامل مدیریت می‌کند و می‌تواند به بهینه‌سازی فرایند تولید کمک کند.

به اشتراک‌گذاری این مطلب

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عضویت در خبرنامه

از آخرین محصولات و اتفاقات باخبر شوید...